25 Ramadhan 1431 H
"Jadilah orang yang mengajar, atau orang yang belajar, atau orang yang mendengarkan atau orang yang menyukai, dan janganlah engkau menjadi orang yang kelima nescaya engkau akan binasa"
Bismillah thumma alhamdulillah. Selawat dan salam buat junjungan Rasulullah s.a.w., para sahabat dan seluruh Muslimin Muslimat, guru-guru sama ada masih hidup dan meninggal dunia. Sudah lama saya tak mencoretkan pengalaman hidup, sejak akhir-akhir ini banyak entri berunsur emosi.. Kenapa saya agak 'sensitif' akhir-akhir ini?
Pengalaman menjadi guru ganti dari pertengahan Mei hingga awal Julai lalu menjelma kembali. Rasa macam tak percaya pulak dapat menjadi seorang guru walaupun cuma beberapa ketika. "Macam mana, best ke jadi cikgu? Mengajar subjek apa?" Antara soalan biasa yang ditanya oleh kawan-kawan. [+]
Alhamdulillah saya diamanahkan untuk mengajar subjek Pendidikan Islam & Pendidikan Jawi, pra-sekolah (6 tahun), tahun 2,4, dan 6 (sekolah ni cuma ada satu kelas untuk setiap tahun). "Owh, jadi ustazah la ye!" ada beberapa sahabat saya agak sinis dalam memberi respons [apa yang perlu saya malu, malah saya gembira, sebab saya dapat berkongsi ilmu dengan anak-anak didik saya. Ilmu Allahkan luas ;)]. Oleh disebabkan anak-anak murid saya terdiri daripada semua peringkat umur, pening jugak kepala untuk memikirkan cara yang menarik semasa proses P&P.
Sambutan Hari Guru
Hari pertama saya di sekolah, pelajar-pelajar sedang menghadapi peperiksaan pertengahan tahun. Jadi belum mula mengajar lagi, datang sekolah lapor diri pada GB terus kena jaga periksa Bahasa Arab Tahun 3. Huhu alhamdulillah masih lagi ingat apa yang belajar di sekolah dulu, budak-budak pun pelik siapalah saya kat sekolah tu sebab belum diperkenalkan. Ada yang siap tanya lagi, "Ustazah ni isteri ustaz R ke? [kebetulan ust diorang ada kursus di PPD], ada ke patut budak-budak ni! Haish!!
Hari ketiga, ada sambutan hari guru peringkat sekolah, berdebar jugak nak tau suasana sambutan di sekolah nikan. Kalau dulu tengok cikgu-cikgu je yang berdiri atas pentas sambil menyanyikan lagu "Kami Guru Malaysia". Sekarang tibalah giliran saya pula... Malam tu apa lagi, terkedek-kedek mencari senikatanya di Youtube, nasib baik teringat jugak lagu tema tahun ni "Guru Pembina Negara Bangsa". 1st time dengar, terbawa-bawa dalam mimpi jugak la. Hehehe.... ;)) Alhamdulillah, banyak jugak lah hadiah yang saya dapat walapun baru satu kelas yang saya masuk. Dah la tak mengajar, cuma bincang kertas periksa aje..=P
Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah |
Riang ria hari guru =) |
Kebetulan pulak, minggu tu ustazah yang saya ganti bertugas. Baru jadi cikgu, terus jadi guru bertugas mingguan bersama Kak Ely. Di sini juga saya berpeluang membina keyakinan diri, berucap di hadapan lebih kurang 200 orang, memberi nasihat dan peringatan kepada mereka. Mungkin bagi kawan-kawan yang dah biasa terlibat dengan program tak hairan langsung, tapi betul saya rasa peranan sebagai fasilitator sangat berlainan dengan peranan sebagai guru walaupun pada hakikatnya nampak sama; memberi nasihat dan panduan kepada murid sekolah! Menjadi guru, terasa seluruh kelakuan diperhatikan. Setiap hari, saya akan cuba "meracuni" fikiran mereka dengan mengaitkan antara teori dan praktikal. Contoh paling mudah, saya cakapkan banyak kali supaya mereka belajar daripada alam =) Anak-anak itu masih suci, jadi saya tak mahu mereka dicemari dengan kelakuan saya yang tidak baik atau dengan kata mudah kepimpinan melalui teladan..
Secebis Pengalaman
Semenjak program Jawi, Quran, Arab dan Fardhu Ain (j-QAF) diperkenalkan, saya menyahut baik usaha murni untuk mengatasi masalah murid sekolah daripada keciciran terutamanya dalam bidang Al-Quran dan Jawi. Namun sejauh mana keberkesanan program ini? Setiap kelas dibahagikan kepada dua kumpulan; satu kumpulan untuk mereka yang cerdik jawi manakala satu kumpulan lagi mereka yang memerlukan usaha untuk pulih jawi. Pada semester pertama, 4 jam daripada 6 jam seminggu diperuntukkan untuk bacaan dan tasmi' Al-Quran. Bagi murid yang masih membaca Iqra', waktu bacaan mereka membaca Al-Quran dan waktu tasmi' mereka tasmi' Iqra'. Saya ada rasa sedikit terkilan kerana ada sesetengah ibu bapa tidak mengambil inisiatif langsung untuk memantau apatah lagi mengambil berat tentang anak-anak. Cuba bayangkan apakah perasaan saya apabila pelajar Tahun 6 masih membaca Iqra' 4? Astaghfirullahal azim! Pelbagai usaha dah sekolah laksanakan, selebihnya penghayatan di rumah. Tapi agak malang sungguh apabila ada pelajar Tahun 4 memberitahu saya dia tidak mempunyai Iqra' di rumah dan mak ayah tak kisah langsung dalam hal ini...:(
Saya menolong mereka sekadar yang mampu, anak-anak itu ada potensi cuma mereka kurang keyakinan dan sokongan. Ada antara mereka memberitahu, "Ustazah kami garang... kalau tak dapat dia ketuk kepala!" Saya bukan mahu membuka aib, cuma melalui pemerhatian saya ada sesetengah guru yang terus memarahi pelajar tanpa bertanya masalah sebenar pelajar tersebut. Bagi saya, anak-anak di usia sekolah rendah [terutamanya di Tahun 4,5,6] mereka memerlukan rasional bukan emosional dalam mendidik. Tanyalah dengan baik, ada kala kita patut memarahi mereka, kita layak berbuat demikian. Ada kala kita perlu menerangkan sebab mengapa mereka tidak boleh berbuat demikian supaya mereka tiak mengulangi kesilapan yang sama. Tambahan pula dalam bab Al-Quran, mereka lemah dan semangat serta motivasi atau pujian membantu mereka bersemangat untuk mecuba walaupun masih merangkak-rangkak.
Berlainan pula dengan Tahun 6, title senior kadang kala membuatkan mereka terasa "sudah besar" walaupun pada hakikatnya fikiran kebudak-budakan itu masih ada... Ada ketika saya berasa geram kerana sikap mereka yang mahu menguji ketinggian ilmu yang ada menerusi soalan-soalan atau tingkah laku, ataupun melalui sikap atau respons semasa saya mengajar. Semua itu memerlukan kesabaran dan semangat agar tidak luntur minat dan keupayaan untuk mencurahkan bakti. Ada ketika saya down untuk datang ke sekolah apabila mengenangkan sikap pelajar. Ada ketika semangat saya berkobar-kobar untuk bertemu dengan mereka.
Walau apa pun, sewaktu rasa down, saya cuba merasionalkan diri dengan sikap sebahagian yang lain yang mahu belajar. Saya tak punya kekuatan untuk memastikan semua pelajar mahu belajar! Yang paling penting, saya mahukan mereka mendapat yang terbaik agar ilmu yang dikongsi dapat mendekatkan mereka kepada Yang Maha Pencipta. Setiap kali masuk ke kelas, soalan pertama saya ialah "siapakah yang tidak solat subuh pagi tadi?" dan saya mulakan 'leteran saya' dengan tanggungjawab kita sebagai hamba. Ada yang membuat muka bosan, ada yang penuh berminat. Apa yang boleh saya doakan, kalaupun mereka tidak mahu mendengar sekarang, alangkah beruntungnya mereka dapat mengingat kembali tazkirah saya di suatu masa nanti. Semoga Allah memberi hidayah kepada anak-anak itu :)
Pagi Rabu dan Khamis adalah waktu yang terbaik bagi saya. 1 jam bersama-sama anak-anak di pra-sekolah mengubat kesedihan hati saya. Senyuman yang diberikan setiap kali saya sampai di muka pintu, kadang kala saya menerima kucupan dan pelukan daripada mereka sebelum berpisah! Hati saya tenang menatap wajah suci anak-anak ini yang dahagakan ilmu. Sekali sekala saya memantau makanan yang mereka dapat semasa di sekolah. Alhamdulillah berkhasiat seperti yang disyorkan serta menarik untuk dimakan! Guru dan pembantu juga memberikan kerjasama untuk menimba ilmu diet walaupun saya hanya seorang ustazah di sekolah itu...
~Kurniakanlah hidayah-Mu kepada anak-anak kecil ini, moga menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Ameen~ |
Hari Rabu merupakan waktu untuk bacaan Iqra', manakala Khamis pula untuk Ulum Syariah seperti Ibadah, Aqidah, dan Sirah. Cuma saya tidak boleh memperuntukkan 1 jam semata-mata dengan Iqra'. Pembelajaran dimulakan dengan nasyid [saya bawak laptop tau, tunjuk video atau gambar pada mereka ;)], dan selepas itu barulah masuk kepada topik utama. Alat bantuan mengajar (ABM) seperti carta, kad manila memang sentiasa dibawa untuk memudahkan proses pembelajaran. Anak-anak ini amat suka sekiranya saya meminta mereka melakukan apa yang dipelajari seperti rukun-rukun solat, membawa mereka melawat sekeliling kawasan sekolah agar mereka dapat belajar dengan apa sahaja ciptaan Allah di sekeliling mereka.. MasyaAllah!
Ada ketika saya berasa sedih tatkala habis proses pembelajaran, mereka amat suka kalau saya berikan gambar dan mewarna atau melukis. Paling gembira kalau sesiapa yang dapat cop "powerpuff girl" yang paling banyak-menandakan kerja mereka sangat cantik dan kemas. Semua berebut-rebut nak powerpuff girl walaupun lelaki. Hehehehe... Setiapkali habis kelas, pasti ada yang berkata,"Bye ustazah! Nanti datang lagi tau..." sambil yang lain datang meluru untuk bersalam & memeluk saya. Alahai comelnya!
Di hari terakhir saya di kelas mereka, saya berkata, "Minggu depan ustazah dah tak ajar awak tau, ustazah dulu datang balik dah." Sepantas kilat ada murid yang menjawab dengan penuh yakin, "Ustazah nak pergi mana? Ustazah nak cuti pulakkan. Nanti jangan lupa datang sini lagi tau.." [sambil meyakinkan kawan sebelah]. Alahai naifnya anak-anakku!
Semoga berbahagia anak-anakku! |
Sesungguhnya pengalaman itu mendewasakan. Sungguh pun cuma 34 hari saya berkhidmat di situ, pelbagai pengalaman dan pengajaran yang saya dapat. Benarlah kata orang alam kerjaya menjanjikan seribu satu rasa yang berlainan daripada zaman belajar. Walau siapa kita, di mana kita diletakkan, cuma satu sahaja agar apa yang kita buat menjadi ibadah untuk kita lebih mengenal siapa Pencipta kita =)
p/s: Tazkirah untuk hari ini daripada seorang sahabat:
Sabda Rasulullah S.A.W :-
"Sebaik-baik wanita adalah wanita yang tidak dikenali dan semulia-mulia wanita adalah wanita yang dikenali kerana ilmunya"
"Sebaik-baik wanita adalah wanita yang tidak dikenali dan semulia-mulia wanita adalah wanita yang dikenali kerana ilmunya"
0 comments:
Post a Comment