Saya bukanlahlah layak untuk memiliki tulisan yang cantik dan kemas. Apatah lagi kalau masa tak mengizinkan untuk tulis cantik2, memang macam cakar ayam! Tapi bg saya walau macam mana keadaan sekalipun, saya tetap mahu tulisan saya mudah difahami walaupun kurang kemas [bukan untuk orang lain, tapi diri sendiri. Saya sangat pelik kalau ada orang yang tak dapat nak baca apa yang dia sendiri tulis. Kalau dah diri sendiri tak faham apa yang ditulis, apatah lagi orang lain! Hmmm....]
Tulisan & Kenangan
1. Sekolah rendah
Saya selalu jeles dgn tulisan mak, kawan2 sume kata tulisan mak cantik... [selalu mak/ayah akan isi dokumen2 anak2 cthnye borang keizinan ibu bapa, nama kat buku tulis, dll]. Tapi sampai darjah 4 aje la, sbb lepas tu mak dgn ayah suruh tulis sendiri diorg sign borang. Jadi saya berazam nak ada tulisan yg cantik juge [cantik budak2 la..hehe :)], sebab kalau buruk nanti mak dgn ayah malu bila tulisan anak diorg tak cantik. Hmm pemikiran budak2 masa tu... nak dapat pujian je, tapi bagus jugakkan disiplin utk diri!
Apa yg saya buat, praktis banyak kali. Mula2 belajar atas kertas garis dulu. Lepas tu cuba atas kertas kosong pulak, tapi buat garisan sendiri tak pun alas dengan pembaris. Masa darjah 5 da cuba2 skit tulis pakai pen. Konon2nye nak sama level dengan mak, tapi memang teruk la...asyik liquid aje memanjang. Lama-kelamaan ada improvement, saya puas hati dengan usaha tu. Cikgu2 pun tak pernah pening dgn tulisan saya, malah selalu puji...[blushing (**,)]
Lepas habis UPSR, Guru Kelas saya darjah 6 (Puan Faziah) meminta saya dan Husna mengisi markah peperiksaan akhir tahun dalam "marksheet". Mula2 pening jugak, dgn tangan yang terketar2 sbb kena pakai pen, tulis mesti la kena kemas2 sebab nak approved by GB. Pas tu mana boleh guna liquid paper sbb urusan rasmi, memang penuh kesopanan dan kesusilaan la menulis. Pagi2 datang sekolah terus ke bilik guru, kalau kawan2 lain dok main batu seremban, tutup tin, lepak2 dalam kelas kami ke bilik guru [macam cikgu pulak,heee...] Selalunya Husna akan baca, saya akan menulis. Ramai kawan yang tanya, kenapa kami pulak yang disuruh, bukan mereka. "Hmm tak tau la, teacher suruh kami buat je la" innocent sungguh jawapan tu, bukan kami yang terhegeh2. Tapi mesti ada sebab kan kenapa teacher pilih? Alhamdulillah..
Perkara tu tak berakhir utk marksheet je, lepas tu kena isi Kad 001 (ala yg kaler coklat tu, ada kite punya markah periksa, pas tu kecenderungan dalam beberapa bisang & page belakang ada suh kita pilih 3 cita-cita). Kami bahagi la, separuh saya tulis separuh lagi Husna tulis. Pergi la interview kawan2 sume [ada 42 org sumenye, bayangkanlah!] Tu la antara kenangan terindah saya masa sekolah rendah; pendedahan tugas sampingan seorang guru selain mengajar. Thank you teacher atas ilmu ni. Saya & Husna enjoy wat keje tu...
Husna; now in Scotland. Finishing undergraduate in Pharmacy. Miss her a lot
2. Sekolah Menengah
Zaman sekolah menengah saya tak banyak kenangan berkaitan tulisan ni, sebab sekolah menengah cikgu ramai jadi kerja tak berapa banyak sangat. Tapi yang paling saya tak boleh lupa, kawan saya selalu mintak saya tuliskan nama pada muka hadapan buku tulis & rekod pinjaman buku teks [wajib tulis huruf besar, jadi kawan saya ni kata tulisan huruf besar dia tak cantik.Hehe lawak2 masa ni]. Walaupun kami sekelas dari form 1 sampai form 5, tapi sejak form 4 baru ada kenangan ni sebab baru kami rapat. Jadi bila dapat buku masa awal tahun, kawan saya akan datang ke meja saya dengan buku2 tersebut la. Huih, seronok2 sebab macam artis yang funnye datang mintak autograph je! hehehe...Bukan seorang ye, tapi 2 orang...;)
Kadang2 ada jugak cikgu mintak tulis nota kat white board, tapi kenangan tu tak la besar sangat sebab kawan2 lain pun ada juge..>_<
3. Matrikulasi & Universiti
Tak banyak untuk dicoretkan, dunia makin canggih semua taip je sekarang. Dah tak de nota2 yang berwarna-warni, da kurang catatan dengan pen/pensel, malah ada yang bwk laptop utk menaip nota dalam kelas! hebat bukan...Lagipun bila kita meningkat dewasa, tulisan pun da semakin matang sesuai dengan usia, tentu malu nak minta orang lain tulis. Betul tak? ;p
Saya selesa dengan cara lama, menulis & catat nota dalam kelas. Bagi saya senang & selesa dengan cara begitu. Lagipun diri saya akan menghargainya sebab saya tahu penat lelah usaha saya membuat nota, jadi saya mesti membacanya! Jadi saya mesti tetap pendirian untuk terus konsisten menulis di zaman yang serba canggih kini...
4. Praktikal
Kini saya semakin sedar, tulisan antara elemen yang amat penting dalam hidup walaupun segalanya di hujung jari. Kita akan seronok untuk membaca tulisan orang lain yang cantik & kemas walaupun isi kandungan belum tentu memuaskan, tapi jika tulisan yang sukar difahami bukan sahaja merencatkan emosi malah kadang2 menambahkan stress! Tak hairanlah kalau lecturer selalu pesan time exam, "tulis tu bagi elok sikit, saya nak marks paper kamu pun susah". Hmm tulisan mempengaruhi mood tau, silap2 boleh dapat markah rendah.huhuhu.....
Bila da masuk tahun klinikal, kadangkala kepala saya pening nak memahami tulisan dalam BHT terutamanya tulisan para doktor. Macam2 style pun ada, pening2... Kadang2 terpaksa ambil masa yang lama untuk fahamkan tulisan, bazir da masa kat situ...tapi tak dinafikan ada juga yang senang faham dan tenang je hati nak baca...:) Oleh tu, saya azam pada diri. Saya nak pastikan tulisan saya kemas, supaya orang lain senang nak faham, senang nak baca, senang info disampaikan. Saya tak mahu apa yang saya alami berlaku juga pada orang lain. Biarlah saya susah sikit nak konsistenkan tulisan asalkan maklumat/management yang saya buat untuk patient dapat diikut oleh orang lain. Saya gembira, orang lain juga gembira =)
Alhamdulillah, saya rasa tak sia-sia disiplin sejak kecil dalam menulis. Kalau kita dah terbiasa dengan tulisan yang kemas, kita tak rasa susah nak konsistenkan tulisan walaupun terpaksa menulis dalam keadaan apa sekali pun. Percayalah...[jawapan buat yang bertanya pada saya macam mana boleh 'maintain' je tulisan...]
* Saya juga pernah membaca kajian yang pernah dibuat oleh Dato' Dr. Hj Fadzilah Kamsah tentang Mengenal Peribadi Melalui Tulisan. Jom kita kongsi bersama!
Kenal peribadi melalui Graphology (Kajian)
Grapho ertinya tulisan, Logy ertinya bidang ilmu
Pertama
Tekanan
i. Tekanan yang kuat Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas. Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif
ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit
Kedua
Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat
Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)
ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)
Ketiga
Kecondongan
i. Condong ke kanan
Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani, pemurah
ii. Condong ke kiri
Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka campur orangiii. Tegak
Systematik, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan tengah
iv. Campur-campur
Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam oarng perempuan datang bulan (maaf)
Keempat
Kerapatan
i. Jarang-jarang
Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.
ii. Rapat-rapat
Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut Kelima
Pada huruf J, G, Y, Z
i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna
Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan
b) Kecil, pendek dan tak sempurna
Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri
Keenam
Pada palang huruf kecil T (t)
i. Tinggi
Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah
Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah
Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana
0 comments:
Post a Comment